Weeën opvangen

Wanneer de bevalling gaat beginnen is het goed te weten dat ontspanning een positief effect heeft op de ontsluiting. Zorg voor een rustige en aangename omgeving. Probeer in het begin van de bevalling nog bezig te zijn met activiteiten die voor afleiding zorgen. Probeer eventueel nog wat te slapen.

Beginnende weeën kun je het beste opvangen met de buikademhaling. Hierbij adem je in door je neus, zet je je buikwand uit en adem je uit door je mond. Probeer regelmatig wat te eten en te drinken. Liefst kleine beetjes en lichtverteerbaar. Ook is het goed om regelmatig te plassen. Als je een lege blaas hebt kan de baarmoeder optimaal samentrekken. Wanneer de weeën steeds meer pijn gaan goed besef dan dat juist de pijnlijke weeën tot meer ontsluiting kunnen leiden.

Warmte heeft een gunstige uitwerking op pijn. Een warm bad of douche, warme kruik maar ook massage kan verlichting geven. In deze fase van de bevalling kan de buikademhaling niet meer voldoende ontspanning geven. Probeer dan de ademhalingstechniek toe te passen die je op de zwangerschapscursus geleerd hebt. Wanneer je geen cursus gedaan hebt probeer dan de weeën weg te puffen. Hierbij adem je in door je neus en adem je in een aantal kleine pufjes door de mond weer uit. De weeën kun je in verschillende houdingen opvangen. Denk hierbij aan zitten, liggen (liefst zijligging), handen en knieën ( vooral bij rugweeën), zittend onder de douche en zoals eerder genoemd in bad.