Bloedverlies/miskraam

Van bloedverlies aan het begin van de zwangerschap schrikt iedereen: je denkt dan meteen aan een miskraam.

Bloedverlies in het begin van de zwangerschap komt echter regelmatig voor, kan verschillende oorzaken hebben en betekent zeker niet altijd een miskraam. Bij bloedverlies mag je ons natuurlijk altijd bellen. Veel bloedverlies (een maandverband vol binnen een uur) of heel erg veel buikpijn is een reden om ons direct te bellen.

Ongeveer 15% van de zwangerschappen eindigt in een miskraam. Meestal merk je dit door (ruim) bloedverlies en buikpijn, maar soms kom je er pas achter bij de eerste echo wanneer er geen kloppend hartje bij jullie baby te zien is. Het krijgen van een miskraam is heel erg verdrietig. Meestal is er geen oorzaak aan te wijzen. Meestal is er ergens iets fout gegaan in de celdeling, waardoor het vruchtje niet levensvatbaar is. Geef jezelf daarom ook niet de schuld bij een miskraam. Je kunt een miskraam niet tegenhouden of voorkomen. Indien je 2 of meer miskramen hebt gehad, heb je recht op vervolgonderzoek bij de gynaecoloog. Ook met dit onderzoek wordt meestal geen oorzaak gevonden.

Een miskraam herken je meestal aan hevige buikkrampen en bloedverlies. Dit bloedverlies houdt gemiddeld een tot twee weken aan. Op het moment dat je het vruchtje bent verloren, worden de buikpijn en het bloedverlies minder en moet het uiteindelijk stoppen. Na de miskraam kun je een echo krijgen om te controleren of de baarmoeder helemaal leeg is.

Indien de miskraam niet spontaan op gang komt, zijn er een aantal opties:

• Afwachten: Je kan 1 of 2 weken afwachten om te kijken of de miskraam spontaan op gang komt. Wil je dit niet of gebeurt dit niet, duurt het bloedverlies te lang of is het te hevig, zijn er nog 2 andere mogelijkheden.
  • Medicijnen: Je kan er voor kiezen om medicijnen te nemen die de miskraam op gang brengen. Dit gebeurt via de gynaecoloog.
  • Curettage: Wil je geen medicijnen of werken deze niet goed genoeg, kom je in aanmerking voor een curettage. Dit is een kleine operatieve ingreep onder gehele of lokale anesthesie. Je baarmoeder wordt dan leeggezogen met een klein zuigertje. Ook dit gebeurt via de gynaecoloog.

Het lichamelijk herstel na een miskraam is meestal vlot. Na een curettage kun je even een gevoelige buik hebben. Het kan even duren voordat je menstruatiecyclus weer hersteld is.

Het psychische herstel verschilt voor iedereen. Iedereen verwerkt een miskraam op een andere manier. Bij de een duurt dit ook langer dan bij de ander. Soms is er extra hulp nodig bij het verwerken van een miskraam. Geef jullie zelf de ruimte om een miskraam op jullie manier te verwerken.